Kirjoitus on julkaistu useissa sanomalehdissä maaliskuussa 2016
Suomessa on
jo vuosia naureskeltu päivystäville dosenteille, jotka toimittajat
kaivavat esiin, kun halutaan kommentteja. Niin, kommentteja mihin
tahansa.
Päivystäminen on tällaisessa puheessa alkanut vaikuttaa kielteiseltä sanalta, vaikka
vanhastaan siihen liittyy myönteisiä mielikuvia. Päivystävä lääkäri ja päivystävä apteekki ovat kannatettavia asioita.
Kielitoimiston sanakirja kyllä tuntee päivystää-verbin laajentuneen käytön: ”Fanit päivystivät turhaan
idoliaan hotellin edustalla.”
Päivystävän dosentin tapauksessa päivystäminen on jo lähtökohdiltaan
arveluttavaa. Sananvalinnalla luodaan mielikuvaa yli-innokkaasta
tutkijasta, joka himoitsee julkisuutta.
Ilmauksen taisi keksiä toimittaja Aarno Laitinen, joka huhtikuussa 2012
otsikoi Iltalehden kolumninsa noilla sanoilla. Laitisen tuomio oli tyly: ”Heillä on pääasiallisesti huonot ja virheelliset tiedot, ja samat
trendikkäät ennakkoluulot kuin
toimittajillakin. Harva heistä kelpaa lehden tai television
toimittajaksi, mutta asiantuntijoiksi he kelpaavat ja pyrkivätkin.”
Mutta mitä kummaa! Päivystävät dosentit ovat iskeneet takaisin.
Kun
tutkijoita alettiin nimitellä ikävään sävyyn päivystäviksi dosenteiksi,
muutamat heistä keksivät kääntää nimittelyn voitokseen. He alkoivat
itsekin kutsua itseään päivystäviksi dosenteiksi. Nykyään kun
yliopistoissa järjestetään erilaisia
yleisötapahtumia, ei ole ollenkaan harvinaista, että tavattavissa on
myös päivystäviä dosentteja.
Samanlaista retorista käsitteen haltuunottoa on nähty muuallakin.
Kun pääministeri Juha Sipilä puhui kaiken maailman
dosenteista, moni dosentti keksi esitellä itsensä sellaisena. Kun
monikulttuurisuuskeskustelussa osaa keskustelijoista alettiin kutsua
suvakeiksi, nämä alkoivat myös itse kutsua itseään suvakeiksi.
Kuinka rajaton onkaan
kielen voima. Onko sittenkään?
Päivystävien dosenttien lisäksi olen tavannut verkossa samoillessani
ihmisen, joka esittelee itsensä ”päivystäväksi anarkistiksi”. Jokin
tässä sanaparissa mättää.
Mistä
lähtien anarkismiin on kuulunut niin porvarillinen, tylsä ja kahlitseva
toiminta kuin päivystäminen? Sanakirjan mukaan anarkismi on aatesuunta,
joka ”taistellen kaikkea sosiaalista, poliittista ja taloudellista
järjestystä vastaan tavoittelee
yksilön täydellistä vapautta”.
Tässä se ristiriita onkin, suoranainen paradoksi. Jos anarkisti
suostuu päivystämään, hän ei enää ole anarkisti. Tai ehkä
päivystämisellä onkin merkityksiä, joista meikäläinen päivystävä
demokraatti ei ymmärrä tuon taivaallista?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Saa kommentoida. Tosin käyn kommentteja laiskasti läpi. Julkaisen kommentit, jotka ymmärrän ja joista tykkään :)