Kirjoitus on julkaistu useissa sanomalehdissä helmikuussa 2017
”Ihminen
voi olla sukupuoleltaan esimerkiksi burneshë, murgéshë, ne’uchica, qa
cikicheca, sadhi, hijra, xanith, kathoye, mahu, pinapinaaine, fa’afafine,
turnimman, berdatsi, two-spirit, nádleehé, nadle, jota, vestida, she-male, bio
queen tai vaikkapa tiitti.”
Näin kirjoitti kirjailija Helena Kallio
blogissaan ”Häilyvän sukupuolen kieli” helmikuussa 2010. Hän viittasi Tiia
Aarnipuun teokseen Trans – sukupuolen muunnelmia (Like, 2008).
Kallio puhuu kaksijakoisesta
sukupuolipakosta, sukupuolittavasta väkivallasta ja sukupuolijärjestelmän
julmuudesta: ”Vanhan liiton Setä Lääketiede, jolle sukupuolen variaatiot yhä
ovat häiriötiloja, virheitä luonnon luomistyössä (tai persoonallisuus- ja
käytöshäiriöitä), pakottaa sukupuoleltaan häilyvinä syntyneiden lasten päälle
jommankumman sukupuolen tunnusmerkit subjektilta itseltään asiaa kysymättä.”
Sukupuolet ovat 2010-luvulla olleet tiuhaan
keskusteltavina. Asiaa on puitu myös eduskunnassa, esimerkiksi tasa-arvoisen
avioliittolain käsittelyn yhteydessä.
Keskustelua kuvaa hyvin kuopiolaisen Juho
Antikaisen puheenvuoro Uudessa Suomessa (8.9.2015). Antikaisen mukaan nyt joutuvat
historian romukoppaan Aatamin aikaiset ihmisen määritelmät kahta eri sukupuolta
edustavina olioina. Miehet ja naiset korvautuvat kuvaavammilla termeillä, kuten
cis-, trans- ja muunsukupuoliset.
Sukupuoli on nykykäsityksen mukaan
monimutkainen käsite. Useimmilla meistä on paljon opittavaa siinä, miten
sukupuolia nimetään ja miten sukupuolista puhutaan.
Sukupuolinimien kirjon edessä voikin olla
viisasta turvautua asiantuntijoiden selityksiin. Esimerkiksi sukupuolivähemmistöjen
oikeuksia ajava Trasek-yhdistys on listannut verkkosivuilleen sukupuolen
moninaisuuteen liittyviä sanoja ja niiden selityksiä, kuten cisihminen, cismies,
cisnainen, intersukupuolisuus, muunsukupuolisuus (transgender), transihminen,
transvestiitti, transsukupuolinen ja transseksuaali.
Tietoa sukupuolista on myös
tasa-arvovaltuutetun verkkosivuilla. Siellä ilmaistaan kiteytetysti, mistä
sukupuolten moninaisuudessa on kyse:
”Ihmiset ovat sukupuoli-identiteetiltään
ja sukupuolen ilmaisultaan moninaisia, eivätkä kaikki ole sukupuoleltaan
yksiselitteisesti naisia tai miehiä. Kysymys on aste-eroista sukupuolen
kokemisessa. Sukupuolen kokemus voi olla mies tai nainen tai jotakin siltä
väliltä. Osa ei tunnista itseään ollenkaan perinteisessä mies‒nainen-jaottelussa.”
Sukupuolen käsite tuntuu olevan
käymistilassa. En siis moiti itseäni ankarasti, vaikka en osannutkaan vastata kovin
tyhjentävästi kahdeksanvuotiaan poikani kysymykseen: ”Miksi kutsutaan niitä,
jotka eivät ole miehiä eivätkä naisia?”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Saa kommentoida. Tosin käyn kommentteja laiskasti läpi. Julkaisen kommentit, jotka ymmärrän ja joista tykkään :)