Julkaistu useissa sanomalehdissä elokuussa 2010
Luen viimeisen lomapäivän ratoksi X-ryhmän (nimi muutettu) ″asiakasomistajan omaa lehteä″. Jospa vaikka löytyisi koulunsa
aloittavalle pojallemme
sopiva reppu.
″Omassa lehdessäni″ onkin useita juttuja, jotka liittyvät koulujen alkuun, ja vielä enemmän lehteen on pantu aiheeseen liittyviä mainoksia. Aina en tosin osaa sanoa, kummasta kulloinkin on kyse.
Käsitellyiksi tulevat niin syysvaatteet kuin välipalapatukatkin, niin musiikkileikkikoulut kuin pleikkapelitkin. Koululaiset ovat tekstien perustella vauhdikkaita ja muodikkaita, ja koululaisen elämä on reipasta ja iloista, kuluttavaakin, sanan monissa merkityksissä.
Kuluttavaa elämää viettävä lapsi tarvitsee tietysti hemmottelua. Eräässä mainoksessa tarjotaan nelivuotiaille ja sitä vanhemmille ″pienten käsien tai varpaiden sipsutteluhoitoa″. Hotellin kylpylässä, eikä maksa paljon!
Kynäsettien, sähköhammasharjojen
ja pelikonsoleiden lisäksi jokainen piltti tarvitsee tietysti – kehonkoostumusmittarin. Kehonkoostumismittarin avulla voidaan mitata ″kehon rasvapitoisuus,
luustolihasprosentti, painoindeksi ja lepoaineenvaihdunta″, ja kaikki
tämä ″jo kuusivuotiaalta″. Kyseessä on tietysti ″kliinisesti validoitu
perhemalli″.
Valitettavasti ″sisäelinten ympärille kertynyt rasva ja sen luokitus sekä luustolihasprosentti″ voidaan määritellä vasta 18-vuotiaalta. Ja valitettavasti laite toimii vain alle 150-kiloisten ihmisten kehonkoostumusmittauksissa.
Painon vahtiminen, vartioiminen ja hallitseminen, yleisemmin terveys, taitaa olla nykyisin tuottoisaa bisnestä. ″Omassa lehdessänikin″ mainostetaan jos jonkinlaisia ″liikunnallisia kursseja″: äijäjoogan alkeita, hathajoogaa painonhallinnan tukena, Tai Ji Qi Gongia, Chi Kungia, Flexi-bar circuitia, Xco circuitia, kehonhuoltoa ja niin edelleen.
Terveysmainonnan tekstit vetoavat härskisti tieteeseen ja tutkimuksiin. Keitos maustetaan epämääräisillä lupauksilla ja vierasperäisillä ilmauksilla.
Meille kaupitellaan mustikoita ja muita ″superfoodeja″, monenlaisia kuntoilu- ja terveystuotteita, hengissäselviämisstrategioita sekä ennen kaikkea elämän hallinnan ideologiaa. Terveyden toitottajat antavat ymmärtää, että elämäsi on tekninen suoritus, jonka tasosta vastaat vain sinä itse.
Syyllistävä kielenkäyttö myy. Syvästä syyllisyydestä syntyy pinnallisia asiakassuhteita. Huono omatunto ajaa ostamaan hyvin mainostettuja tuotteita.
Terveyden pakonomaisesta tuputtamisesta tulee sairas olo. Kaupustelukieli etoo.
Kasvava markkina kasvaa kohti lapsia, vauvoja, sikiöitä. Joko teidän tulevalle tenavallenne on hankittu elämänhallintamittari?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Saa kommentoida. Tosin käyn kommentteja laiskasti läpi. Julkaisen kommentit, jotka ymmärrän ja joista tykkään :)